تیچ فایل

تیچ فایل

وب سایت جامع انواع فایل ها در زمینه های متنوع علمی و تحقیقی
تیچ فایل

تیچ فایل

وب سایت جامع انواع فایل ها در زمینه های متنوع علمی و تحقیقی

جامعه شناسی سیاسی

جامعه شناسی سیاسی

جامعه شناسی سیاسیجامعه شناسی سیاسیجامعه شناسی سیاسی Pdfجامعه شناسی سیاسی حسین بشیریه Pdfجامعه شناسی سیاسی ایرانجامعه شناسی سیاسی حسین بشیریهجامعه شناسی سیاسی کیت نشجامعه شناسی سیاسی چیستجامعه شناسی

دانلود جامعه شناسی سیاسی

جامعه شناسی سیاسی
جامعه شناسی سیاسی
جامعه شناسی سیاسی Pdf
جامعه شناسی سیاسی حسین بشیریه Pdf
جامعه شناسی سیاسی ایران
جامعه شناسی سیاسی حسین بشیریهجامعه شناسی سیاسی کیت نشجامعه شناسی سیاسی چیستجامعه شناسی
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

  

مقدمه



موضوع اصلی جامعه شناسی سیاسی بررسی رابطه میان دولت و ساختار قدرت سیاسی از یک سو و جامعه یا نیروها و گروههای اجتماعی از سوی دیگر است. در این کتاب نیز از چنین چشم اندازی به تحلیل و بررسی جامعه سیاسی در ایران می پردازیم.


در گفتار نخست تصویری از طبقات اجتماعی و نیروهای سیاسی و منازعات سیاسی در دوران پس از انقلاب اسلامی به دست می دهیم و سپس براساس صورت بندی روابط متحول میان نیروها و طبقات اجتماعی ماهیت دولت را در طی سالهای 1360 تا 1376 تعیین می کنیم.


در گفتار دوم با توضیح گشانهای سیاسی رایج در تاریخ معاصر ایران شیوه های ظهور و ساخت یابی صورتبندیهای مختلف از نیروهای اجتماعی و سیاسی را در پرتو هر گشان نشان می دهیم. از این رو امکانات تحول در دولت ایدئولوژیک را با توجه به غلبه عناصر دولت جامع القوا، عناصر دموکراسی نمایشی و عناصر شبه دموکراسی به ترتیب در سه دورة 68 – 1358، 76 – 1368و 1376 به بعد بررسی می کنیم. در ذیل همچنین بحث تحول در اشکال و شیوه های مشارکت سیاسی را نیز توضیح می دهیم.
در گفتار سوم نقش برخی بحرانهای اساسی در دولت ایدئولوژیک بویژه بحرانهای مشارکت و مشروعیت را در تحول خود آن بررسی خواهیم کرد.


در گفتار چهارم با توجه به ثبات و استمرار چشمگیر دولت ایدئولوژیک بررسی خواهد شد که تحول در دولت ایدئولوژیک تنها به بحرانهای درونی محدود نمی شود، بلکه زمینه ها و عوامل بیرونی تحول در آن را باید درنظر گرفت.


در گفتار پنجم چنین زمینه ها و عواملی را در حوزة اجتماعی سیاسی و فکری توضیح می دهد.
در پایان در بخش جمع بندی و نتیجه گیری مفهوم دموکراتیزاسیون و خطوط کلی اصلاحات و دگرگونی سیاسی در ایران بررسی می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دولت و نیروهای اجتماعی



نیروهای اجتماعی در ایران: تصویر کلی


بطور کلی نیروهای اجتماعی در هر جامعه ای هم شامل طبقات اجتماعی به مفهوم دقیق حکم و هم در برگیرندة مجموعة گروهها و شئونی است که ذاتاً طبقه به شمار نمی روند ولی ممکن است به نمایندگی از طبقات اجتماعی عمل کنند و یا دارای ایدئولوژی طبقاتی باشند. در تکوین مجموعة نیروهای اجتماعی عوامل مختلفی مانند میزان گذار از جامعه سنتی به جامه مدرنی، میزان نوسازی و توسعه اقتصادی و میزان دموکراتیزه شدن جامعه یعنی پیدایش سازمانها و تشکل های طبقات پایین مؤثر هستند. در مورد جامعه ایران باید گفت که مجموعه ای از شکافهای تاریخی و ساختاری موجب شکل گیری ساختار نسبتاً پیچیده ای از نیروهای اجتماعی – سیاسی شده است. باور در ایران به صورتبندی سرمایه داری بواسطه نوسازی در عصر دولت مطلقة پهلوی شکافهای اجتماعی و طبقاتی تازه ای شکل گرفت. مقابله دولت پهلوی با نیروهای اجتماعی شمی از جمله روحانیت، عشایر و بازار روحانیت از فرآینده های که به پیدایش نیروهای اجتماعی مدرن انجامید، جامعه ایران را دوباره کرد و طبقات و نیروهیا شمی و مدرن را در مقابل هم قرار داد. بعلاوه جامه ایران دستخوش شکافهای تاریخی مختلفی نیز بوده است. شکاف میان دین و دولت و شکافهای مذهبی و فرقه ای و شکافهای قومی و نژادی و زبانی سرنوشت تاریخی ایران را در طی قرون و اعصار رقم زده اند. زندگی سیاسی در ایران در طی قرن بیستم سخت تحت تأثیر منازعات ناشی از شکاف سنت و تجرد قرار داشته است. اینک مهمترین نیروهای اجتماعی فعال در صحنه زندگی سیاسی در ایران معاصر را توضیح می دهیم.


الف: طبقات و نیروهای اجتماعی شمی:


اشرافیت زمیندار:


از نظر سابقة تاریخی در ایران با توجه به نوع پاتریمونیالیسم و استبداد ایرانی هیچگاه اشرافیت موروثی و برخوردار از مصونیت حقوقی مستمری پیدا نشد که بتواند محدودیتی اساسی بر قدرت شاه ایجاد کند.
در عصر قاجار قدرت طبقه اشراف به ارتباط با خاندان سلطنتی، احراز مناصب دیوانی و تملک ارضی بستگی داشت. در طی انقلاب مشروطه بخش های مترقی و روشن بین اشرافیت در پیشرو انقلاب مشروطه بر ضد استبداد نقشی داشتند. در فاصلة سقوط استبداد صغیر و کودتای سوم اسفند 1299 اشرافیت مهمترین عنصر طبقه حاکمه را تشکیل می داد. اما با به قدرت رسیدن رضاشاه و تمرکز منابع قدرت، نفوذ سیاسی اشرافیت رو به کاهش رفت. در طی سالهای 1320 تا 1340 اشراف زمیندار بودند. با اجرایی برنامه اصلاحات ارضی قدرت طبقه اشراف روبه زوال گذاشت، چرا آنها می توانستند تنها یکی از روستاهای خود را نگه دارند و بقیه املاک آنها مشمول قانون تقسیم ارضی می شد.


پس از انقلاب اسلامی به منظور حفظ امنیت در روستاها، کل نقل و انتقلات ارضی انجام شده براساس قوانین اصلاحات ارضی، قانونی شناخته شد. در عین حال هیأت های هفت نفرة واگذاری و احیای اراضی که به موجب آن قانون تشکیل شدند، مؤظف به واگذاری اراضی موات و اراضی مصادره شده و بایر و دایر متعلق به مالکان بزرگ مازاد بر حد نصاب قانونی گردیدند. با این حال در برخی موارد زمینداران در پی تصوف املاکی بر آمدند که به موجب قوانین اصلاحات ارضی میان دهقانان تقسیم شده بود.

 

 

 

 جامعه شناسی سیاسی , جامعه شناسی سیاسی , جامعه شناسی سیاسی Pdf , جامعه شناسی سیاسی حسین بشیریه Pdf , جامعه شناسی سیاسی ایران , جامعه شناسی سیاسی حسین بشیریهجامعه شناسی سیاسی کیت نشجامعه شناسی سیاسی چیستجامعه شناسی

دانلود جامعه شناسی سیاسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.