تیچ فایل

تیچ فایل

وب سایت جامع انواع فایل ها در زمینه های متنوع علمی و تحقیقی
تیچ فایل

تیچ فایل

وب سایت جامع انواع فایل ها در زمینه های متنوع علمی و تحقیقی

پژوهش و تحقیق پایان دوره شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان 50 ص

پژوهش و تحقیق پایان دوره شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان 50 ص

پژوهش و پایان نامه شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان 50 ص

دانلود پژوهش و تحقیق پایان دوره شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان 50 ص

پایان نامه کامل
پایان نامه شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان
لقمه حرام
مشق شب
پژوهش کامل
تحقیق پایانی
تحقیق پایان دوره
پایان نامه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50

  

فصل اول : کلیات

موضوع: مقدمه

خوراکی که انسان می خورد مثل بذری است که در زمین ریخته می شود، اگر حلال و پاکیزه باشد اثرش در قلب به منزله سلطان بدن است ظاهر خواهد شد و قلبی می شود.

سر شار از صفا و از اعضاء و جوارحش جز خیر و نیکی نمی تراود: لکن اگر خوراکی پلید و حرام باشد قلب را کدر و تیره خواهد نمود. همناطور که گفته شد به طور حتم غذا، هم روی جسم اثر دارد و هم روح انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. اسلام نیز هر دو موضوع را مورد دقت و کنکاش قرار داده است و در موارد بسیار انسانها را امر می کند غذای پاک و پاکیزه میل کنند. برای نمونه خداوند فرموده است « یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین »[1] ای مردم بخورید از آنچه که پاک و پاکیزه هست در روی زمین و از گام های شیطان پیروی نکنید چون او دشمن آشکار شماست.

منظور از حلالا و طیبا که در آیه بکار رفته

«حلالا» چیزی که برای ان منحی نباشد و «طیبا» به چیز پاکیزه گفته می شود که موافق طبع سالم انسانی است، نقطه مقابل حلال و طیب خبیث است که طبع آدمی از آن تنفر دارد.

بیان مسئله:

لقمه حرام معنای گسترده ای دارد و منظور از آن خصوص غذا نیست بلکه منظور هر نوع استفاده از چیزی است که از راه موازین شرعی و احکام الهی به دست نیامده باشد. چه از راه دزدی باشد یا رشوه یا کلاهبرداری یا کم کاری یا خمس و زکات ندادن یا بدون اجازه صاحبش دست بردن و تصرف کردن.

اگر کسی در خانه ای زندگی می کند که نان آور آن خانه رعایت احکام الهی و ادای حق الهی مثل خمس و زکات را نمی کند، اگر انسان بداند که این غذا از مال خمس و زکات نداده تهیه شده، در صورتی که بتواند باید اجتناب و دوری کند و اگر از توان و عهده او خارج باشد و باعث به هم ریختن اوضاع زندگی او می گردد می تواند از مرجع تقلید خود اجازه خوردن بگیرد و خمس ان غذا را حساب کند و وقتی برایش ممکن شد آن را پرداخت کند. البته باید توجه داشت در این مورد دچار وسواس و افراط نگردید، چون علم و آگاهی از این که این غذا حتما از مال خمس نداده یا زکات نداده تهیه شده کار آسانی نیست و وظیفه شرعی ما این است که تا وقتی اطمینان به این مطلب پیدا نکرده ایم، بدبین نباشیم و وسواس به خرج ندهیم و گرنه از چاله در می آییم ولی چاهی عمیق که چاه وسواس باشد سقوط می کنیم. نکته مهم این است که آثار وضعی لقمه حرام و مال و غذای مشکوک مربوط در صورت داشتن علم و آگاهی است و در صورت عدم علم و آگاهی هم اثر وضعی باقی باشد، کم رنگ و کم اثر است و با اعمال نیک و نیت خوب و عبادات از بین می رود، پس در عین حساس بودن و مراقب بودن باید از وسواس و بدبین بودن و جستجو در این مورد پرهیز کرد و تا زمانی که علم به حرام بودن نداریم از بدبینی و تربیت اثر دادن پرهیز کنیم.

هر مالی که مجوز شرعی برای تصرف در آن وجود ندارد مصداق لقمه حرام است و باید از آن پرهیز کرد.

اهمیت و ضرورت تحقیق :

مال حرام با سبب تاثیر شگرف منفی که در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث پر اهمیت در فقه و زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین مال حرام وجود دارد چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا ایجاد و مسیر کمال را به خوبی بپیماید. افراد دنیا گرا، با مال و منال این دنیای فانی دل می بندند و می کوشند از هر راهی هر چند نامشروع ان را به دست آوردند و گاه در لباس دین و مذهب، به توجیه می پردازند تا مال حرام را برای خود حلال و مال حلال و مشروع را نامشروع سازند. انسان اشتباها فکر می کند که تامین و تحصیل نیازهای مادی و جمع آوری و تکاثر مال، هدف اصلی است و تمام همت و تلاش خود را مصرف تحصیل و تامین ان می کند این گونه است که مسیر نادرست را انتخاب می کند تا اموال زیادی را کسب کند برخی از مردم نه تنها تمام همت خود را برای تحصیل مال می گذارنند، بلکه به راه های حلال و مشروع بسنده نمی کنند و با سوگند دروغ، پرداخت مال رشوه به قضاوت به منظور دست یابی به اموال دیگران، تجاوز به اموال یتیمان، تصرف ناحق در اموال دیگران و مانند آن در صدد بر می آیند تا مال بیشتری گردآوری و در اختیاری داشته باشند. بنابراین گرایش انسان به مال و تحصیل ان امری طبیعی است زیرا انسان می خواهد به نیازهای مادی و دنیوی خود از تغزیه و آسایش پاسخ دهد و از امنیت غذایی و سر پناهی و جسم و جان بر خوردار گردد، اما تصویر نادرست از هستی و اهداف و فلسفه آفرینش موجب می شود تا برخی ها به جنبه مادی زندگی، اصالت بخشند و زندگی را در همین محدوده دنیای فانی و مدت کوتاه عمر خلاصه کنند و بر همین اساس گرفتار احساس کاذب جاودانگی در سایه مال و ثروت می شوند و آن را مایه جاودانه شدن خود می شمارند. از این رو گرفتار جمع آوری و تکاثر مل می شوند و تا لحظه مرگ نیز از کسب و تحصیل آن دست بر نمی دارند.

اهمیت و ضرورتی که مسئله شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان دارد باعث شد تا تصمیم بگیرم در این باره تحقیق کنم.

هدف تحقیق:

هدف از انجام این پژوهش بررسی لقمه حرام و اثرات ان در زندگی می باشد.

تعاریف و مفاهیم:

معنای نحوی حرام

فیروز آبادی در کتاب «القاموس المحیط» می نویسد: «ح ز م به کسره (الحرم) به معنی حرام است و جمع آن حرم می باشد حرم علیه: آنچه که حلال نیست». و قد حرم علیه الشی: در لغت به معنی حرام است.

ابن فارس می نویسد:«حرم ریشه واحد می دارد و آن منع تشدید است. پس حرام ضد حلال است.» همچنین در اقرب الموراد آمده است: «اصل تحریم منع است و حریم ضد تحلیل است.»

و راغب نیز در کتاب با ارزش «مفردات» گفته است: «حرام به معنی ممنوع و ضد حلال است و چیزی که از آن منع شده باشد و ممنوع بودن از چیزی یا : الف: به تکیف و قدرت الهی است. ب: برای منع قهری و جری که از نتیجه حاصل می شود. ج: یا از جهت منع عقلی یا شرعی است. د: یا از ناحیه کسی است که فرمانش پذیرفته می شود.

معنای اصطلاحی حرام: حرام آن چیزی است که خداوند حرام کرده است (و الحرام ما حرم الله فی کتابه) و حرام را غیر لذیذ می دانند، زیرا شرع استفاده از آن را نهی می کند.

حرام : به معنای ممنوع است، وقتی می گویند فلان کار حرام است، معنایش این است که ارتکاب آن ممنوع است و مالی که از طریق نامشروع به دست آید حرام، و استفاده  کردن از آن موجبی عذاب در روز قیامت است.

حرام امری است که خداوند به طور حتم از آن نهی کرده باشد، به نحوی که اگر کسی خلاف آن عمل کند در قیامت مورد خشم و عقاب او قرار می گیرد و گاهی دو دنیا نیز به مجازات شرعی دچار می شود. از این رو می توان گفت حرام ، چیزی که ممنوعش در آن وجود داشته و مخالف با امر حلال باشد.

لقمه حرام:

سرمایه ای که مجوز شرعی برای تصرف در آن وجود ندارد مصداق لقمه حرام است و باید از آن پرهیز کرد. «لقمه حرام» با شنیدن این واژه فورا غذای تصور می شود که از راه حرام به دست امده و خوردن ان شرعا ممنوع است، یعنی نباید خورد اما این تمام داستان نیست لقمه حرام÷÷÷÷÷ برای ورود به بحثی گسترده و دامنه دار والبته بسیار مهم به نام «مال حرام». در فرهنگ تعالی بخش اسلام، لقمه حرام مختص مواد خوراکی نموده و حرام بودنش هم منحصر در روانه کردن ان به دتسگاه گوارش نمی باشد لقمه حرام اصطلاحا به مالی گفته می شود که از راه غیر شرعی به دست امده و سرگونه تصرف در ان (نه فقط خوردن) نیز ممنوع  است و حرام.

حرام خوار علاوه بر اینکه گناه بزرگی مرتکب شده است بلکه از مال حرام که در ان تصرف نموده، نفع نمی برد و ان مال برکت ندارد.[2] پس اگر کسی پولی را ظالمانه به دست اورد، اما آن را خرج خوراک نکرد، بلکه لباس خرید و پوشید یا ان را کرایه ماشین بدهد او نیز مصداق خوردن مال حرام است و این همان تعبیری است که آیات و روایات هماهنگ با فرهنگ محاوره مردم از ان استفاده کرده است و می گویند که او پول مردم را خورد در حالی که ریالی از این پول لقمه ای نشده و از گلوی پایین نرفته است.

پس مال حرام مالی است که از راه نامشروع و مخالف دستورات الهی به دست اید و مطلقا تصرف در ان حرام است. خواه به مصرف خوردن و آشامیدن برسد، خواه صرف پوشاک و مسکن و نظیر ان شود.

در اسلام أکل یا همان مطلق تصرف در این گونه اموال، حرام است زیرا آیات و روایات فراوانی با صراحت تمام مردم را زا هرگونه تصرف در اموالی که ار راه نامشروع به دست امده و مصداق مال حرام شده اند باز می دارند و اجازه چنین کاری را به انها نمی دهند.

لقمه حرام که با تعابیر گوناگون در آیات و روایات مشاهده می شود محدود به چند دانه برنج و لقمه نان نمی شود. بلکه منظور از این واژه هر گونه چیزی که از راه نامشروع و ناحق و بدون مجوز شرعی به دست اید و مراد از خوردن ان نیز فرو بردن آن به داخل گلو نمی باشد بلکه هر گونه تصرف در آن مال ، بدون مجوز شرعی و رضایت  صاحب آن است.

 

 

 

 


[1] بقره آیه 168

[2] عصاره دین آیت الله العظمی مظاهری، مسئله 31

دانلود پژوهش و تحقیق پایان دوره شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان 50 ص


پایان نامه کامل , پایان نامه شناخت لقمه حرام و آثار و پیامدهایی که در زندگی انسان , لقمه حرام , مشق شب , پژوهش کامل , تحقیق پایانی , تحقیق پایان دوره , پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.